Uwaga! Zmiana zasad zbiórek publicznych PDF WYDRUK E-mail

 Z dniem 18 lipca 2014 roku wchodzi w życie  ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Ustawa znosi wprowadzony w 1933 r. obowiązek uzyskiwania urzędowych zgód na zbiórki publiczne.
Zbiórki drogą elektroniczną (np. przez przelewy na konto) nie będą objęte regulacjami ustawy o zbiórkach publicznych - będą więc mogły być prowadzone bez dodatkowych zgłoszeń lub pozwoleń. Przy zbieraniu w internecie przepływ pieniędzy jest bowiem rejestrowany i wiadomo kto, komu i ile wpłacił.
Jeśli natomiast ktoś zechce zorganizować zbiórkę gotówki lub darów w przestrzeni publicznej, wystarczy, że zgłosi to na specjalnym portalu zarządzanym przez  Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji: zbiorki.gov.pl. Przy takiej zbiórce darczyńcy i zbierający nie zawsze się znają, a przepływ pieniędzy nie jest rejestrowany. Ramy przejrzystości stworzy więc dostępny dla wszystkich portal – po to, by obywatele mogli poznać różne inicjatywy i zdecydować, czy i jak je wesprzeć.
Portal zbierze informacje o organizatorach, celu, miejscu i formie, a także kosztach organizacyjnych zbiórek.  Następnie – o tym, co udało się zebrać i jak datki zostały rozdysponowane.
Więcej informacji na:  mac.gov.pl/zbiorki

 

oprac. P. Borowiec

 
wstecz   dalej »